Chytré město ožilo v tureckém Izmiru díky zlínské společnosti Incinity

Česká firma pomáhá řidičům a radnicím v řadě měst světa. V těch českých zatím často převládají kolony a dopravní zácpy. Politici sami přiznávají, že nedokáží realizovat dlouhodobá řešení přesahující čtyřleté volební období.



Foto: IncinitySlovní spojení „chytré město“ neboli Smart city se stává stále častěji součástí slovníku českých politiků i představitelů řady firem produkujících počítačové systémy, čidla nebo programy zaměřené na zpracování velkého množství dat. Řidičům stojícím v kolonách na nedokončeném Pražském okruhu však musí málokterý termín v českém prostředí připadat natolik prázdný a bezobsažný, jako právě „chytré město“.

Přesto Češi patří v tomto oboru ke špičce na mezinárodní úrovni. Úspěšnou firmu, která se v oblasti Smart city prosadila v zahraničí, však nenajdeme v Praze, ale ve Zlíně. Tamní společnost Incinity sbírá za svůj program mezinárodní ocenění a realizuje ho v milionových aglomeracích.

Vše začalo v roce 2015. Tehdy majitelé firmy Cross Zlín Tomáš Juřík a Petr Vitovský poskytli kapitál pro rozjezd nové firmy, jejíž produkt vyvinul Lukáš Duffek. Ten ve společnosti již předtím pracoval šest let. „Software je můj velký koníček, vyrůstal jsem na počítačích a hrách, přešel na programování ještě na základní škole a od té doby mě to nepustilo. Největší výzva při psaní softwaru je taková, že dáte dohromady něco užitečného, co pomáhá a zároveň baví a všichni to pochopí bez manuálu,“ vysvětluje Lukáš Duffek, jak se k programování dostal.

Společnost Cross Zlín vyrábí tradičně systémy pro řízení dopravy. Kromě různých informačních tabulí je jejich součástí i software. A právě Lukáš Duffek pracoval na centrálním monitoringu různých aplikací, které firma vyráběla. Od zastřešující platformy, která získávala další a další funkce, pak byl už jen krok k specializovanému programu pro chytrá města.

Data z dopravy vracejí řidičům

Foto: IncinityTen sbírá data z různých dopravních systémů a vrací je zpět řidičům, kteří tak vidí, kde mohou zaparkovat nebo kudy město projet, aniž by uvízli v dopravní zácpě. Ze zaměření programu je zřejmé, že hlavními zákazníky společnosti jsou města a lidé, kteří zodpovídají za jejich fungování. Doprava je sice jejich důležitou součástí, ale ne jedinou.

„Smart city se týká všech oblastí, které se týkají života lidí ve městech. Nejvíce samozřejmě dopravy, parkování, veřejného osvětlení, kontaktu s úřady a podobně. Prostě věcí, které jako občan řešíte ve městě nejvíce a dotýkají se vás každodenně,“ popisuje Lukáš Duffek.

Co bylo pro mladou firmu na začátku nejtěžší? „Prorazit s vlastním produktem, který děláte jinak, než ostatní. A to platí stále,“ podotýká Lukáš Duffek. Na poli integrační platformy má mladá zlínská společnost konkurenci v nadnárodních gigantech, jako jsou například Siemens, IBM a podobně. „Ale my se od nich snažíme odlišit právě pojetím našeho produktu,“ porovnává Lukáš Duffek.

Ceny z Amsterodamu i ze Soulu

 Lukáš Duffek (vpravo) přebírá v korejském Soulu cenu za řešení v Izmiru. Foto: IncinityS platformou Invipo, kterou vyvinul, se Lukáš Duffek v roce 2016 přihlásil do otevřené soutěže inovativních řešení konané při veletrhu Intertraffic v nizozemském Amsterdamu. V konkurenci, čítající dalších 90 účastníků, zvítězilo Invipo nejen ve své kategorii Smart Mobility, ale stalo se také absolutním vítězem celé soutěže. „Konkurenci jsme překonali nápadem, již existujícími projekty a zápalem pro věc. Porota v nás viděla velkou inovaci,“ vysvětluje Lukáš Duffek, proč si jeho program odnesl nejvyšší ocenění.

Na soutěži se Incinity mohlo pochlubit například projektem realizovaným v tureckém Izmiru. Třetí největší město Turecka se čtyřmi miliony obyvatel se potýkalo s hustou veřejnou i automobilovou dopravou. Projekt za 540 milionů korun, který spolu s Incinity a Cross Zlín realizovala také společnost AŽD Praha, tam vedl ke vzniku největšího chytrého města v regionu. „Projekt Izmir nám pomohl naši platformu dopilovat, na vítězství v Amsterdamu to určitě vliv mělo,“ konstatuje Lukáš Duffek, podle kterého byla realizace projektu v takovém rozsahu pro mladou firmu velká výzva. Realizace z Izmiru získala rovněž ocenění na prestižní soutěži v korejském Soulu v roce 2017.    

V současné době se rozbíhá projekt s irským Dublinem. Tam českou technologii využijí například pro systém sdílení kol. Na dalším projektu Incinity pracuje například v Dubaji, jeho řešení fungují i v Petrohradu a dalších městech v Rusku a Polsku. Podle Lukáše Duffka se přitom často ve městě vůbec nemusejí instalovat nové technologie. „Data ve městech dávno jsou, jen je třeba je dát na jedno místo a smysluplně je využívat,“ zdůrazňuje Lukáš Duffek.

Zahraniční úspěchy poněkud kontrastují se skromnějším přijetím v tuzemsku. „I když se doma v Česku hodně snažíme, více se nám daří venku,“ porovnává Lukáš Duffek. Dlouhé kolony a bloudící řidiči hledající v Praze a dalších velkých městech parkoviště ukazují, že výsledky vlažného přístupu ke smart city jsou v Česku velmi viditelné.  

Po volbách potopa, platí v Česku

Foto: IncinityProč se v Česku podobným řešením obecně nedaří, naznačuje zlínský radní Josef Novák. „Pro nás, politiky na radnicích, je těžké rozhodovat o dlouhodobých projektech, ke kterým projekty smart cities patří. Jsme limitováni svým mandátem na čtyři roky. Dost často se stává, že při střídání politických garnitur se naplánované dlouhodobé projekty mění,“ zmínil Josef Novák.

Lukáš Duffek přitom upozorňuje, že ani koncept chytrých měst v ulicích přehlcených dopravou není absolutní všelék. „Řídit dopravu ve městech není jednoduché. Chytrá technologie dokáže výrazně pomoci, ale má také své limity. Navíc neustále přibývá aut, lidé si navykli na pohodlí. My se na věc ještě díváme skrz chytrou integraci. Ve chvíli, kdy dáte data do kontextu z různých technologií, můžete se dívat na dopravu trochu jinak a přijít na souvislosti, které jste dříve neviděl. Také nabízení nových služeb pro občany a jejich integrace na jedno místo je důležitá a může vést například k lepšímu využívání městské hromadné dopravy,“ podotýká Lukáš Duffek.

Obor, do kterého firma Incinity tak úspěšně vstoupila, má podle něj velkou budoucnost. „Integrace jako taková má v softwaru důležité místo. Je to věc, která teď půjde hodně dopředu. S oblibou říkám, že žijeme v softwarovém století. Software je všude a lidé budou potřebovat mít věci více pod kontrolou, centralizovány, navíc vše jednoduše a rychle dostupné,“ uzavírá Lukáš Duffek.

Dalibor Dostál

Incinity v kostce

Společnost Incinity je softwarová firma, jejíž hlavní činností je vývoj, dodání a podpora vlastní integrační platformy pro chytrá města pod názvem Invipo. Jejím zakladatelem je zlínská společnost Cross, která produkuje technologie a řešení pro silniční dopravu.

 

• Oblasti podnikání: Doprava, logistika | Služby | Software a ICT služby

Doporučujeme