Kabelky z města betlémů míří do Německa i Itálie

Stále důležitějším prostředkem odbytu je pro firmu vyrábějící kabely a pánské aktovky internet. Ročně se prodeje přes web zvedají o pětinu. V současnosti usilují o vstup na anglický, německý a francouzský trh internetové jedničky Amazonu.



Majitelka společnosti Elega Eva Šedinová. Foto: ElegaAž do roku 1872 sahá tradice společnosti, která je dnes známá pod jménem Elega. V Třebechovicích pod Orebem nedaleko Hradce Králové vyrábí luxusní kožené kabelky, manažerské aktovky a další zboží z italských a českých materiálů.

Do továrny, která ve městě proslaveném také svými betlémy přežila socialistickou éru nejdříve jako národní podnik Kožena a poté jako součást státního podniku Gala Prostějov, se znovu vrátil podnikatelský duch v roce 1992. Tehdy vznikla současná společnost Elega privatizací národního podniku Gala. U jejího vzniku stál tehdejší ředitel podniku Jaroslav Šedina, který bohužel v roce 1995 zemřel.

„V té době jsem již ve společnosti působila, ale po této události jsem byla nucena nastoupit do společnosti na plný úvazek, i když v té době jsme měli malého syna. Na tu dobu jsme měli velký privatizační úvěr, takže bylo nutné se firmě plně věnovat,“ vzpomíná majitelka společnosti Eva Šedinová.

Začátky nebyly lehké. „V té době nikdo neměl velké zkušenosti s podnikáním, i když jsem před vstupem do společnosti pracovala jako OSVČ ve stejném oboru. Velkým štěstím pro mě je, že jsem vyučená v oboru brašnář a absolvovala jsem Střední průmyslovou školu kožařskou ve Zlíně. V pracovní kariéře jsem pracovala jako technolog v národním podniku a posléze jako vedoucí výroby v jednom z jeho závodů,“ dodává Eva Šedinová.

Rozhodující bylo zajištění financování výroby v prvních letech. „Na začátku podnikání vzhledem k osobním událostem bylo nejtěžší přesvědčit banky, že se veškeré závazky, které společnost měla, podaří uhradit, i když ji řídí mladá vdova. Naštěstí všichni obchodní partneři věděli, že co se týče odborné stránky, nemusí mít obavy a s některými z nich spolupracujeme ještě dnes,“ vzpomíná Eva Šedinová.

Evropská kvalita

Foto: ElegaProtože se prakticky celý život věnuje kožené galanterii, bylo pro ni podnikání v tomto oboru logické. Navíc situace místního závodu nebyla ani po čtyřiceti letech socialistické éry beznadějná. „Provoz v Třebechovicích pod Orebem byl i za socialismu výrobně orientován na luxusnější klientelu,“ popisuje Eva Šedinová.

Díky dlouholeté tradici jsou tamní výrobky po technické stránce velmi dobře propracované a vyrobené podle nejnovějších trendů. „Klademe velký důraz na kvalitu a módu. Díky dlouhodobé spolupráci s italskými partnery umíme rychle reagovat na módní trendy a udržet evropskou kvalitu,“ zdůrazňuje Eva Šedinová.

Současné posilování ekonomiky má pro firmu světlé i stinné stránky. „V posledních dvou letech náklady na ruční práci velmi vzrostly, což se pochopitelně odráží i na cenách našich výrobků. Ale na druhou stranu je na našem trhu stále více zákazníků, kteří si rádi za kvalitní výrobek připlatí,“ zmiňuje Eva Šedinová.

Lidé podle ní navíc oceňují, že je kabelka či aktovka vyrobena v Čechách. „Zákazník vnímá jako přidanou hodnotu to, že jsme konkrétní výrobce s příběhem. V případě zájmu nás může navštívit a poznat českou firmu v provozu. Naše vzorková prodejna nabízí více než 300 modelů kabelek, aktovek a drobné kožené galanterie,“ zmiňuje Eva Šedinová.

Na vývoz jdou téměř tři čtvrtiny produkce

Technoložka Michaela Petrů. Foto: ElegaSvoje výrobky Elega vyváží na Slovensko, do Německa a Itálie, nedávno se společnosti podařilo navázat kontakt se zákazníkem z Arabských Emirátů. Celkem míří na export 70 procent firemní produkce. Společnost hledá i další cesty, jak oslovit zákazníky v zahraničí. „V současné době jednáme o prodeji našich výrobků přes Amazon v Anglii, Francii a Německu,“ konstatuje Eva Šedinová.

Internet je pro podnik stále důležitějším prodejním kanálem. Na svém e-shopu zaznamenala meziroční nárůst o 20 procent. „Snažíme se investovat do reklamy, abychom oslovili co největší množství potenciálních zákazníků. Nejvíc se prodávají kabelky střední velikosti, do kterých jejich majitelky můžou dát i malý nákup,“ popisuje Eva Šedinová.

Společnost loni dosáhla obratu 37 milionů korun a zaměstnává 82 lidí. Právě sehnat kvalitní pracovníky představuje v současnosti největší problém. „Učební obory se zrušily a o ruční práci jako takovou mezi mladými lidmi není zájem. Která maminka dnes s holčičkou něco tvoří nebo ji učí šít. Bohužel se bojím, že za dvacet let už tuto práci nebude schopen nikdo v Čechách, vlastně i v Evropě vykonávat. I když tento problém bude určitě hrozbou i pro ostatní podniky s vyšším podílem ruční práce,“ obává se Eva Šedinová.

Ohrožena tradice ruční výroby

Výroba kabelek Elega, Aleš Mokrý. Foto: ElegaNaopak firmu nepostihlo razantní omezení živočišné výrovy v Česku v minulých dvou desetiletích a tím i propad výroby a zpracování tuzemských kůží, kterému se v současnosti věnují asi jen tři koželužny spíše v malém rozsahu. Všechny kůže totiž nakupuje v Itálii.

Budoucnost oboru podle Evy Šedinové bude záviset na dalším vývoji nejenom podnikatelského prostředí v Česku.

„Za pětadvacet let podnikání jsem se naučila přizpůsobit daným nařízením a zákonům. Pravdou je, že administrativní zátěž je stále větší a mnohdy nesmyslná. Jako největší problém ovšem vidím chybějící dlouhodobou koncepci státu v učňovském školství,“ podotýká Eva Šedinová a uzavírá: „Můžeme mít úžasné nápady a maximální poptávku po našem zboží, ale pokud ho nebude mít kdo vyrobit, jde veškeré úsilí na zmar a tradice české kožedělné výroby zanikne.“

Dalibor Dostál

Elega v kostce

Společnost Elega je česká firma s bohatou tradicí, která sahá až do druhé poloviny 19. století. Vyrábí luxusní kožené kabelky, manažerské aktovky a další zboží z italských a českých materiálů. Je největším výrobcem v tomto odvětví v Česku. Podnik sídlí v Třebechovicích pod Orebem, které jsou známé svým Proboštovým betlémem tvořeným více než dvěma tisícovkami vyřezávaných dílů, který je od roku 1999 Národní kulturní památkou.

 

Doporučujeme